fbpx

Digital markedsføring, hvor skal du begynne?

Publisert av Hotspots Espen den

Start med en nettside.

De fleste søk starter i dag på Google, selv om du bare skal sjekke pris/detaljer før du går i den fysiske butikken og handler. Du trenger ikke nettbutikk for å benytte deg av digital markedsføring. Det å være synlig/tilgjengelig digitalt er med på generere kunder inn i butikken din.

Det er her nettsiden din spiller en avgjørende rolle, hvor kundene ledes inn til en konkret side på nettsiden (også kalt landingsside) For at denne skal dukke opp i søket, bør den inneholde god informasjon om din bedrift og produkter som gir kundene svar på det de søker. Samtidig bør den ha et design som gjør at den er enkel å bruke.

Om innholdet på nettsiden ikke kan hjelpe kunden, vil de nok lukke den og gå for neste treff i søket. De fleste sjekker kun de 3 øverste treffene i Google. Så derfor er det viktig å rangere høyt i Google-treff.

Like viktig er det at siden tilpasser seg skjermstørrelsen, slik at innholdet også kan leses uansett om det benyttes mobil, nettbrett eller PC. Dette kalles responsivt design

Her kan du sjekke hvordan din side ser ut eller lese mer om mobilvennlige hjemmesider.


Markedsføring via digitale plattformer er selve motoren som driver dagens bedrifter. Det er her man bygger broer mellom teknologi og psykologi i dagens marked.

Gjennom målrettet annonsering som treffer de riktige kundene der de er, kan digital markedsføring bli tidenes investeringen for din bedrift.

Fraværet av kommunikasjon i sanntid, gjør at tradisjonell markedsføring ikke kan måle seg med den digitale varianten. Her er det noen store aktører som har fått et skikkelig fotfeste, med hjelp av moderne teknologi.

Google, Facebook, Instagram og Messenger er de mest brukte plattformene.

Dette er seriøse aktører med effektive plattformer å annonsere på. Mulighetene for å skreddersy målgrupper basert på variabler som blant annet alder, interesserer og geografi gjør at annonsene dine blir mye mer treffsikre sammenlignet med tradisjonelle og trykte annonser.

Dataene slik annonsering genererer gjør at du sitter igjen med verdifull informasjon om målgruppene dine.

Her vil treffsikkerheten for annonsene øke med mengden informasjon du sitter igjen med. På den måten kan du unngå å betale for annonsering hvor den ikke har effekt.

Hvilken som passer deg best avhenger av målsettingen du har for markedsføringen din. Mulighetene her er enorme, og det gjelder å holde tunga rett i munnen når skal finne ut hva som er den smarteste løsningen for deg og din bedrift.

Tradisjonell markedsføring da?

Primært er det to store begrensninger når det kommer til tradisjonell markedsføring; enveiskommunikasjon og fraværet av tilbakemeldinger.

Dialog mellom tilbydere og kunde er noe tradisjonell markedsføring ikke kan tilby, hvor det heller handler om inntrykk. Selvsagt er dialog en viktig del, men for å oppnå den, må man i første omgang ha tillit.

Digital markedsføring fokuserer på noe som er mye viktigere, det å skape en opplevelse for kunden. Slik oppnår man tillit og samtidig skaffer seg en sentral plassering kundens hukommelse. Men hvor skal du begynne?

Innhold/Content

Viktigheten av god innhold på landingssiden (nettsiden) kan ikke understrekes nok. Dette kan være innhold som blant annet bilder, video eller blogginnlegg. Det viktigste er verdien det gir mottakeren, samtidig som det tjener et strategisk mål for deg som avsender. Ulike målgrupper responderer ulikt på ulike tilnærminger, så her må man prøve seg frem, og samtidig sørge for å innhente målbare data om kundene som besøker nettsiden din. Da kan du begynne å spisse din markedsføring der hvor den gir best resultat.

Videoannonser er lettfordøyelig

Flere og flere har oppdaget effekten av å bruke videoer i sin markedsføring. Dette er en flott måte å nå ut til sine kunder på, samtidig som kundene opplever å bli underholdt. I mengden av informasjon vi blir bombardert med i det daglige er videoannonser noe vi sluker rått. Nettopp fordi det er et lettfordøyelig format. Det forventes at HELE 80% av alt innhold vi konsumerer på nett i løpet av 2019 vil være i videoformat

Men funker ikke bildeannonse da..

Joda, dette betyr ikke at bildeannonser ikke funker. Om du blir eksponert for en bildeannonse i så lite som 1 sekund, rekker hjernen å registrere det. Ofte kan dette være nok til at ditt innhold huskes ved senere kjøpsbeslutninger, for her handler det om synlighet. Kontinuerlig synlighet, som gjør at din bedrift kan ha og opprettholde en sentral plassering i kundenes hukommelse

Hæ, blogg?

Mange vil nok synes det høres ut som en fjollete greie å skrive blogg for bedriften sin. Blogg er vel bare noe “fotballfruer og rosabloggere” holder på med?

Nei dette er høyst aktuelt, og blogging er en flott måte å gi kundene dine relevant innhold om produktene/tjenestene du tilbyr. Du sitter jo å leser denne😉

Gjennom en blogg kan du gi tips, råd, ha kampanjer, kjøre konkurranser som leder videre inn til nettsiden din. Husk det er innholdet du tilbyr som driver trafikken inn til nettsiden din.
Samtidig gir det deg en mulighet til å fortelle om det du tilbyr, til de som ønsker å lese om det, når de faktisk ønsker å lese det.

Vi anbefaler at du eksperimenterer med ulike formater for å finne det som passer deg best.

Lurer du på noe rundt dette med digital markedsføring – ikke nøl med å ta kontakt.