Vet du forskjellen på betalt og organisk rekkevidde?

Publisert av Hotspots Espen den

Når du skal nå ut til dine kunder på digitale plattformer, snakker vi gjerne om rekkevidde. Da handler det om hvor mange du klarer å nå ut til med det innholdet du velger å legge ut. Her er det store forskjeller på hva slags innhold som engasjerer de ulik målgruppene. Men vi kan med sikkerhet si at innhold i videoformat gir større rekkevidde enn bilder, både organisk og betalt.

  • Betalt rekkevidde = Annonsering
  • Organisk rekkevidde = Innhold som deles og går viralt

Organisk rekkevidde..

..betyr den mengden folk du klarer å nå ut til uten å betale for det. Du har sikkert hørt snakk om at ting går viralt? Det er en å samme sak. Klarer du å produsere godt innhold som blir delt mange ganger, kan du oppnå at det går viralt og dermed får høy organisk rekkevidde uten å betale for det.

Men visste du at når du deler innlegg på Facebook, når du bare ut til ca 3-5 % av dine følgere/venner?


Betalt rekkevidde..

..betyr at du betaler for å få visst frem innholdet ditt til den målgruppen du ønsker å nå ut til. Da snakker vi om annonsering og ikke deling av innlegg. Å det er her det begynner å bli spennende.

Eksempel: La oss si at du selger pizza og du ønsker å annonsere mot målgruppen studenter, hvor du gir 10 % rabatt de. Da kan du faktisk velge å målrette annonsene dine mot alle som er studenter, og bare de. På denne måten slipper du å betale for å vise annonsene til de som ikke er studenter. For aktører som Facebook og Google har lagret slik informasjon i sine systemer, og derfor klarer å plassere annonsene dine hos de som lagt ut at de går på skole, enten i sosiale medier eller andre steder på nettet.

Her er det mange flere parametre en studenter du kan målrette mot som blant annet:

Alder, Geografi, Interesser, Tid på døgnet, Ukedag, Spesifikke bransjer og mange flere.

Hvem ønsker du å nå ut til?

Ta kontakt så hjelper vi deg i gang med digital synlighet, uansett hvem du ønsker å nå.